Macam-Macam Perubahan Bentuk Benda

Macam-Macam Perubahan Bentuk Benda Benda dapat mengalami perubahan dikarenakan faktor alam. Perubahan benda terjadi pada perubahan bentuk, ukuran, warna, dan kekerasannya. Suatu benda berinteraksi dengan air, udara, api, atau benda lain maka dapat berubah wujud. Perubahan wujud tersebut dapat berlangsung secara fisika, kimia, atau biologi.

1. Perubahan Fisika
Perubahan fisika adalah perubahan benda yang bersifat sementara atau perubahan yang dapat bolak-balik (benda dapat kembali ke wujud semula) dan perubahan tersebut tidak menghasilkan zat baru. Contoh: perubahan wujud pada air, perubahan wujud pada gula dan garam, dan perubahan wujud pada margarin dan mentega.

2. Perubahan Kimia
Perubahan kimia adalah perubahan benda yang bersifat tetap (benda tidak dapat kembali ke wujud semula) dan perubahan tersebut umumnya menghasilkan zat baru. Pada perubahan wujud yang tidak dapat kembali, benda yang mengalami perubahan tidak dapat diubah kembali ke bentuk semula. Perubahan wujud yang terjadi karena pembakaran, perkaratan, dan pemanasan.

3. Perubahan Biologi
Perubahan biologi adalah perubahan yang dipengaruhi oleh organisme hidup lainnya dan benda tidak dapat lagi kembali seperti semula. Proses alami merupakan proses perubahan wujud yang tidak dapat kembali, misalnya pembusukan yang terjadi pada sayuran dan buah-buahan yang disebabkan oleh bakteri. Sayuran dan buah yang telah berubah wujud ini tidak akan segar kembali seperti semula.

Posting Komentar untuk "Macam-Macam Perubahan Bentuk Benda"

Jika berkenan mohon bantu subscribe channel admin, makasiiiihh!!